-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49157 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيه 185 از سوره بقره دلالت دارد كه قرآن در ماه رمضان نازل شده است . و آيـه 106از سـوره اسراء دلالت دارد كه قرآن به تدريج نازل شد و شواهد تاريخي و سيره نيزمويد اين مطلب است . تنافي ميان اين دو آيه چگونه حل مي شود ؟
بـرخي گفته اند مراد از آيه 185 سوره بقره اين است كه قرآن در يك مرتبه و يك جابر آسمان دنيا در مـاه رمـضـان نازل شده است و در آن استقرار يافته و سپس مطابق باآيه 106 اسراء به تدريج بر پيامبر خوانده شده است . و اين راه حل ماخوذ از برخي روايات است . برخي به اين راه حل اشكال كرده اند كه در آيه 185 دارد كه قرآن هدي للناس ( هدايت براي مردم ) اسـت و هـدايـت براي مردم بودن با اينكه حدود بيست و سه سال در آسمان دنيا بماند ناسازگار است . پـاسـخ اين اشكال اين است كه هدايت براي مردم بودن به معناي هدايت بالفعل نيست بلكه به اين مـعـنـاست كه قرآن شان هدايت دارد اما هرگاه وقت آن برسد و به شرطآنكه مردم آماده پذيرش باشند آنها را هدايت مي كند . بنابراين اشكالي ندارد كه قرآن در آسمان اول بماند و در عين حال بتواند هادي انسان باشد . اما حق اين است كه حكم قوانين و دستورات با حكم خطاب هايي كه ممكن نيست ولو يك لحظه بر زمان تخاطب مقدم شوند فرق دارد . و قرآن شريف حاوي آيات بسياري است كه در آنهامخاطبه و گفتگوست . مثل آيه شريفه [ قد سمع اللّه قول التي تجادلك في زوجها وتشتكي الي اللّه و اللّه يسمع تحاوركما ( المجادله - 1 ) ] و [ اذا راو تجاره اولهوا انفضوا اليها و تركوك قائما ( جمعه - 11 ) ] . عـلاوه بـر ايـن در قرآن ناسخ ومنسوخ وجود دارد و ممكن نيست كه آيات ناسخ و منسوخ در يك زمان با هم جمع شوند ودر يك زمان نازل شوند . بـرخي از اشكال مطروحه در سئوال چنين پاسخ داده اند كه : مراد از نزول قرآن درماه رمضان اين است كه اولين آيه قرآن در ماه رمضان نازل شده است . اما اين پاسخ نيز قابل قبول نيست زيرا مشهور اين است كه حضرت پيامبر (ص ) با قرآن مبعوث شد وبعثت ايشان در بيست و هفتم ماه رجب بوده است . پاسخ پرسش اين است كه تنافي ميان اين دو آيه وجود ندارد . زيرا در آيه 185بقره واژه انزال بكار رفته و در آيه 106 اسراء واژه تنزيل بكار رفته است . تـفـاوت انـزال و تـنـزيـل در اين است كه انزال دلالت بر نزول دفعي دارد و تنزيل دلالت بر نزول تدريجي . يعني قرآن كريم داراي حقيقتي است كه از فهم بشر عادي بيرون است نه تقسيم پذير است نه جزء بردار . آنـچـه بـر پيامبر اكرم يكباره نازل شد كه مفاد آيه 185 است حقيقت قرآن است كه بر قلب مبارك ايشان فرود آمده است . لذاپيامبر بزرگ اسلام حقيقت قرآن را در يك شب و در يك مرتبه دريافت نمودند . اماشكل كنوني قرآن كه به صورت سور و آيات است بنابر نص قرآن و شواهد تاريخي ودروني قرآن به تدريج بر پيامبر اكرم نازل شده است .

تفسير الميزان ج 2 ص 15
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.